Social interaktion

Tid: 12:07:33
Datum: 2012-04-16
Kategori: Allmänt

Vi kör en del i serien om vår kommunikation. Nu var det oerhört länge sedan jag publiserade ett inlägg i serien, men detta är hursomhelst den 10:e delen i serien, se tidigare delar längst ner i inlägget, och handlar om den sociala interaktionen.

Social interaktion handlar i korthet om vardagliga möten med andra.

Den sociala interaktionen innehåller flera olika element. För det första innehåller den händelser, en rad skeenden som uppträder när 2 eller flera människor möts ansikte mot ansikte. För det andra består den av fysiskt beteende. Vi framställer ljud och ger visuella tecken för att uttrycka vår mening för de andra i interaktionen. Dock ska poängteras att dessa tecken kan vara avsiktliga eller oavsiktliga. Vi kanske säger en sak vi är medvetna om, men ickeverbalt uttrycker vi något helt annat, som vi är mindre medvetna om. Denna ickeverbala kommunikations huvudsyften vid en interaktion kan användas enligt följande:

För att förmedla attityder och känslor
För att ge stöd åt den verbala kommunikationen
För att presentera sig
För att styra den sociala interaktionen och ge feedback.


Denna medvetenhet/omedvetenhet om sitt ickeverbala språk kan dock hjälpas med övning i sociala färdigheter, då man blir mer medveten om både sitt verbala och ickeverbala beteende. Man utvecklar ett beteendemönster som senare blir omedvetet, men ändå finns där. Man kan jämföra det med att köra bil. i början tänker man på allt man gör och ska göra, men som erfaren bilförare går det mesta automatiskt. Så även här.

I en interaktion består den verbala delen, alltså det talade språket, enbart för 7% av all kommunikation. 38% är det vokala språket, alltså tonläge etc. och 55% är ickeverbal kommunikation.

Språket i en social interaktion är trots bara 7% ändå väldigt viktigt. Vårt talade språk, som trots allt utgör den primära skiljelinjen mellan oss människor och andra levande varelser. Språket, som vi använder för att skapa mening, för att hantera våra erfarenheter, för att uttrycka våra idéer, åsikter och känslor, för att kontrollera andra människor och för att, så klart, komunisera med andra. Språket innehåller bl.a. något som kallas metaspråk. Speciellt reklam ägnar sig åt detta. Man använder ett ord så att betydelsen av det överskrider eller döljs av dess egentliga mening, t.ex. "unik möjlighet att köpa", som egentligen kan betyda "vi har svårt att sälja". Andra exempel på metaspråk och dess översättningar är:

Kompakt – mycket litet
Bostad med utvecklingsmöjligheter – fallfärdigt schyffe
I ett exklusivt och tyst område – långt från affärer och skolor.

 

Dessa exempel ovan är dock just bara exempel och det behöver inte alltid betyda att det skrivna just betyder detta.

Man har även analyserat kvinnors och mäns sätt att tala och interagera med andra. Jennifer Coates (1991) inriktar sig på en ”kvinnostil” när det gäller interaktionen med andra. Hon har bl.a. kommit fram till 5 språkliga problem när det gäller detta:

Mångordighet – Man säger generellt att kvinnor "pladdrar" mer än män, något som dock motsägs av forskningen.
Påhängsfrågor – Kvinnor avslutar ofta ett yttrande med en liten försiktig fråga, "är det okej?", "eller hur?" osv. detta tycks tyda på en mindre grad av självsäkerhet, men används i själva verket för att underlätta interaktionen i ett samtal.
Frågor generellt – Forskning har visat att kvinnor använder, i högre grad än män, frågor i interaktionen, medan män är mer för uppmaningar/befallningar.
Svordomar och tabun – Man säger generellt att män tenderar att använda svordomar och tabubelagda ord

mer än kvinnor, men i själva verket finns inga grunder för detta, likt mångordigheten.

Delar:
1, Intrapersonell kommunikation
2, Självbild
3, Bygga upp, bevara och förändra självbilden
4, Självkänsla
5, Den självuppfyllande profetian
6, Att öppna sig för någon
7, Första intrycket är viktigt!
8, Perceptuella scheman och stereotypr
9, Hur vi uppfattar och bedömmer andra runtomkring oss


Kommentarer
Postat av: jennifer

Jag är inneboende, har ingen egen lägenhet.

Betalar 2700



Jo,sjukt nervöst!

2012-04-16 @ 13:12:38
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: Jennifer

Oj, jag vet inte! Sjukt stor iallafall, över 100 iallafall :P.



Haha, sjukt nervkittlande-jobbigt! =)

2012-04-16 @ 17:39:13
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: Jessica

Sv: Låter ju spännande! :D Hoppas du blir antagen till något utav det då! :D

Jag har sökt lärarutbildningen lite var stans i svergie och även förskollärarutbildningen och specialpedagog kurser :) Så förhoppningsvis blir jag antagen till antingen lärarutbildningen eller förskollärarutbildningen :)



Jag har kännt han drygt 2 månader nu :)

2012-04-16 @ 18:14:26
URL: http://jessicajkm.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Jaha ja då hänger jag med =) Jag har själv inte testat den, var på dåligt humör den dagen vi skulle få testa, men var och kollade på när klassen testade, så jag vet hur det går till :)



Okej! Hade varit kul att lära sig, iallafall litegrann =D



Jaså, har du sovit hos tjejen annars? =)

Lycka till på SM! :D

2012-04-16 @ 18:32:41
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: matilda



Verkligen, det har varit sjukt jämna matcher i den här finalen :-O Brynäs har ju dock tagit hem tre stycken och kan ju alltså avgöras när som helst.. säsongen ev. slut imorgon. Jag förstår nog egentligen varken att det är guldet det handlar om eller att säsongen tar slut vilken dag som helst!

2012-04-16 @ 19:15:51
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: matilda

Hoppas förresten att allt är bra med dig !

2012-04-16 @ 19:16:22
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Ja så är det ju. Var ju "tur" att vi endast dejtat i knappt tre månader.. Men det är alltid jobbigt.



Alltid intressant att läsa de här inläggen :p Sjukt att det bara är 7 % i en interaktion består av det talade språket! Det där med skillnader mellan män och kvinnor är kul att läsa och veta!

2012-04-16 @ 20:00:23
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

sv; Ja men eller hur!



Jodå helt okej!

Okej. Ja visst är det! Aha det är inte så roligt ju.

2012-04-16 @ 20:25:12
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: danten89

Okey.. ja visst är det surt..?

men nu verar det ju som att våra nät fungerar ;)



Okey.. ett resemål att rekommendera då :)



Jo julen är i särklass :)



Hur har din vecka börjat annars då? :)

Har du med haft påsklov?



Härligt att höra, jo allt är bara bra :D

2012-04-16 @ 23:06:29
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Ja, tillslut fick jag tag på honom. Men det tog några timmar. :P Jag misstänkte att det var för att jag ringde från hemtelefonen. Det har hänt förut att jag får tokringa för att han ska förstå att det inte är en försäljare som ringer. :)



Precis! Haha - vi är så dåliga på det här med mat-tider så oftast är vi vrålhungriga när vi väl sätter oss för att äta, vilket sen resulterar i att man hamnar i matkoma haha :D



2012-04-17 @ 09:34:30
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vill du tjäna pengar på din blogg? Jag har skrivit om två bra hemsidor att tjäna pengar på!

Jag har tjänat ca 2000 kronor på väldigt kort tid, och har knappt några läsare, några frågor? Ja. Då är det bara att fråga.

2012-04-17 @ 18:45:59
URL: http://jjessicalindberg.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag har lovat mig själv att inte se matchen imorgon, mina nerver håller inte ;). Ska kika efteråt, när matchen är klar :P



Söker nya jobb nu hela tiden och min telefon ringer stup i ett,känns askul!=)

2012-04-18 @ 17:25:56
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: Jessica

Sv: Det var ett engelskt nationella prov då man bara ska prata, så det var ganska lugnt! :)



Jo absolut, man borde lära känna varandra och bygga upp en tillit innan man gör något, vi är ju inte precis pojkvän och flickvän men vi är iallafall på G, men det går sakta frammåt :)

2012-04-18 @ 17:38:08
URL: http://jessicajkm.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag tror tyvärr att jag är ganska bra på att använda svordomar.. :p Måste sluta med det, det är ju så fult!

2012-04-18 @ 20:23:03
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Han är störtskön! :D



Hur kan du föresten veta mer exakt vad som finns på min blogg? =D



Jo men när vi fick testa det hade vi hjälp av handikappidrotten :)



Åh ja det hade varit kul! :D Synd med avståndet.. Vart bor du? =)



Jag har haft en fin dag :) DU med hoppas jag!

2012-04-18 @ 22:22:30
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: danten89

Härligt, vårt Internet fungerar superbra nu :)



Vad händer till helgen? ska du till min stad? Norrköping? :)

Spännande :P



Fick ni med snöoväder igår, tisdag?



Ha det så bra :D

2012-04-18 @ 23:37:14
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Ja tyvärr hahah :P Hur det ska gå till vet jag inte!



För att han är inte så smart ;) hahah nej jag vet inte. Fast jag tror inte han kan lägga in nummer i sin hemtelefon :P

Jadu, det där med 1h pratande med pappa är något nytt. Men jag tror att eftersom vi pratar så sällan så är det mycket man vill berätta. :)

För något år sedan hade vi kanske pratat i 10 minuter max och det hade varit ett tämligen krystat samtal. Ja, det är en lång historia bakom det hela som skulle förklara allting. Men det skulle ta ett tag att skriva ner i en kommentar. :P

2012-04-19 @ 17:21:50
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: matilda

Ja det här ÄR riktigt jämnt! :)

Och ikväll är det nere i gävle det spelas.. Hurvens. Vi lyckades senast på någe vis överlista dom, men annars så är det arenan vi haft som allra svårast i dom senaste säsongerna. Men jag kan inte låta bli att hoppas och tänk OM, OM brynäs inte skulle ta den här matchen.. Woah! Det vore verkligen något. För grejen är ju det att jag anser att vi varit minst lika bra som dom dessa finalmatcher, om inte snäppet ännu bättre. Haha, småått nervis.



Okej, åh men vad kul. Spännande mot helgen då! :D

2012-04-19 @ 17:43:03
URL: http://matildasodergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: